Vad är vitbalans?
Allt ljus vi har runt omkring oss har olika färgtemperaturer och mäts i något som kallas för Kelvin (förkortas K).
Vitbalansen (eng. white balance) handlar om att balansera färgerna i bilden för att vita partier ska framstå som vita.
Att vitt inte alltid är vitt kan vara svårt att förstå eftersom det mänskliga ögat oftast uppfattar vitt som vitt oavsett ljus.
Kameran är sämre på detta och behöver därför lite hjälp – och det är här vitbalansen kommer in.
Genom att tala om för kameran vilket ljus vi fotar i kan den lättare justera färgtemperaturen för att ge oss neutrala färgtoner.
Ljusets temperatur
Kelvinskalan sträcker sig från 0 till oändligheten men inom fotografin brukar man landa på ett spann mellan 2000 K och 10000 K.
Ju lägre siffra desto varmare ton och ju högre siffra desto kallare ton. Ett vitt, neutralt ljus ligger på ca 6500 K.
Nedan är en lista på vanligt förekommande ljus. Dessa återspeglas även i kamerans förinställda vitbalanser:
- Glödlampa (eng. tungsten) ligger på ca 2500-3000 K.
- Lysrör (eng. fluorescent) ligger på ca 4000-5000 K.
- Dagsljus (eng. daylight) ligger på ca 5500-5600 K.
- Blixt (eng. flash) ligger på ca 5600-6000 K.
- Molnigt (eng. cloudy) ligger på ca 6000-7000 K.
- Skugga (eng. shade) ligger på ca 7000-8000 K.
För att få en visuell uppfattning om ljusets temperatur har jag i bilden nedan placerat ut de olika vitbalanserna i förhållande till Kelvinskalan.
Hur kameran kompenserar färgtemperaturer
Kameran försöker hela tiden neutralisera ljuset vi fotar i för att ge oss en korrekt färgåtergivning.
När vi exempelvis fotar i miljöer med gula toner måste kameran sänka färgtemperaturen genom att höja Kelvinvärdet, d.v.s. lägga till blåa toner. Kameran siktar alltså på att få lika mycket gult ljus som blått ljus i bilden.
Vi kan jämföra hur kameran neutraliserar ljuset med att vi sitter i badkaret och har fyllt på med alldeles för mycket kallvatten. Vad gör vi för att få upp vattnet till en mer behaglig temperatur? – Jo, vi häller i varmvatten.
Hur kameran kompenserar för färgtemperaturen är viktigt att förstå, annars kommer vi bli förvånade när vi i dagsljus fotar med vitbalansen “glödlampa” och får en blå bild istället för en gul.
Ställ in rätt vitbalans
För att få fram ett neutralt ljus måste vi utgå ifrån det ljus vi fotar i när vi ställer in vitbalansen.
Kameran har förinställda vitbalanser som matchar Kelvinskalan:
- glödlampa
- lysrör
- dagsljus
- blixt
- molnigt
- skugga.
Utöver dessa finns inställningen auto (betecknas AWB) som automatiskt väljer den mest lämpliga vitbalansen.
Du kan även ställa in vitbalansen helt manuellt genom att ange ett exakt Kelvinvärde som passar din situation från fall till fall. Detta är praktiskt när du t.ex. fotar i en studio där du vet i förväg vilken färgtemperatur lamporna har.
Tips: Om du fotar i RAW kan du enkelt justera vitbalansen i efterhand. Det är användbart ifall du råkar fota med fel vitbalans eller bara vill ändra stämningen i bilden.
När du inte vill ha ett neutralt ljus
Bara för att kameran hela tiden försöker få till ett neutralt ljus, betyder inte det att det neutrala ljuset är det “rätta” ljuset.
Det kommer finnas situationer när du vill att din bild ska återspegla det ljus som du befann dig i. T.ex. om du fotar en brasa på kvällen och vill få till den där varma, mysiga känslan.
Hur går du tillväga för att få det “riktiga” ljuset i en given situation? – Enkelt, tala bara om för kameran att du fotar i dagsljus eller 6500 K, så kommer kameran kompensera ljuset därefter.
Kom igång
För att verkligen få grepp om hur vitbalansen fungerar är det bäst att du testar själv.
Här är några förslag på vad du kan göra:
- Fota ett vitt papper med olika vitbalanser för att förstå att vitt inte alltid blir vitt.
- Fota i olika ljus med en manuell vitbalans på 6500 K för att få en känsla för de olika färgtemperaturerna.
- Fota i dagsljus med olika vitbalanser och funderar på varför du får de resultat du får.
- Fota månen eller en brasa på kvällen och försök att få till det ljus du upplever vid fototillfället.